Nejčastěji kladené otázky

Nejčastěji kladené otázky?

 

Vyrábíte na zakázku?
Ne, nevyrábíme. Keramika je velmi nevyzpytatelná záležitost a dokud to nevyleze z pece, tak si nejsme jistí výsledkem. Navíc je na každém kousku neskutečné množství práce. Například efekt prosvítání, který z našich hrnků dělá něco unikátního, je opravdu velmi náročný a pracný.

A tady jsou ještě další důvody:
1. Když se ta věc nepovede napoprvé, tak ji musíme opakovat. Stačí hloupá chyba a je vymalováno. Nikdo vám ten pokažený kus nezaplatí, zato my ano. Dám příklad: měli jsem na zakázku vyrobit velkou tečkovanou mísu. Když byla z půlky vytečkovaná, tak do ní jedna neznalá paní sáhla a tečkování rozmazala. Mísu jsme museli umýt. Tečkovalo se znova. V tuto chvíli už práce na této míse vyšla na pár set. No a nakonec asi vlivem toho máčení, kdy se mísa musela za sucha umýt, při prvním výpalu praskla. Takže výsledek? Mínus osm set a to jen za práci, ještě nás to stálo materiál a výpal (a to nejen energie, ale i místo v peci, kdy tento kazový výrobek zabírá místo tomu nekazovému a snižuje tím pádem kapacitu výroby). V keramice se nedá nic předvídat. Stačí málo a je to v pr...
2. Poptávka převyšuje nabídku a tím pádem už vůbec nestíháme reagovat na individuální požadavky. Kapacita ruční (navíc takto unikátní) výroby je omezena. Vyžaduje lidi s dlouhodobou praxí v keramickém oboru a ti teda opravdu na stromech nerostou.
3. Keramika se během procesu smršťuje.  To znamená, že na úplném začátku má o dost větší objem, než po výpalu. Není tedy možné vyrobit přesně tak velký hrnek, jaký si přejete.  Pokud jich chcete víc, tak my bychom jich museli vždy připravit dvojnásobek, abychom se do požadované velikosti trefili ve vašem množství. Také třeba není možné vyrobit zpětně víčko na dózu, pokud si to víčko rozbijete atd.
4. Musíme si okolo toho hrozně moc psát a my musíme přemýšlet o tom, jak to co nejlépe zformulovat, protože každý má ty vyjadřovací schopnosti jiný a ne vždy je úplně jednoduché se domluvit, obzvlášť když musíme laikovi vysvětlovat proč to takhle prostě nejde udělat.
5. Asi 20% zakázek zůstane nevyzvednuto, případně na jejich vyzvednutí čekáme pár měsíců. A to nás opravdu nebaví.
 
Došli jsme tedy k závěru, že když si tady budeme dělat to, co je zrovna potřeba, co chybí a co nás také baví a živí a ulehčíme si práci, kterou s sebou výroba na zakázku nese, tak budeme klidnější. Když se totiž rozbije během takového procesu nějaká věc, tak je nám to sice líto, ale nemusíme myslet na to, že ji musíme udělat znova. 
 

Ve vašem eshopu je toho málo, kdy ho budete doplňovat?

V horším případě se ve zprávě objeví slovo vyprodaný, přestože v e-shopu je třeba 50 položek.
V našem e-shopu potažmo v kamenném obchodě toho nikdy nebude moc. Vše je ruční práce a některé produkty vzniknou pouze jednou a jsou neopakovatelné a navíc se naše dílna i s obchodem rozprostírá na 40 metrech čtverečních. 
Každopádně e-shop doplňujeme každou chvíli alespoň o pár kousků. Závisí to na výpalech.
 
Asi rozumím tomu, že jsou dnes lidé odtrženi od běžné manuální práce, protože si prostě zajedou do supermarketu a ono jim to všechno naskáče do košíku, takže si už nepředstaví tu práci za jednotlivými kusy (a je úplně jedno, jestli jde o máslo nebo plastovou lopatičku, protože za každou věcí je někde na konci člověk). Ale zkuste si to alespoň představit.  Myslím tu práci. Třeba když doma vaříte, tak to prostě nějakej čas zabere. Asi jako jakákoliv jiná činnost. A teď si představte, že byste si nejdřív museli vypěstovat obilí, abyste si z něho vyrobili mouku a z té mouky pak upekli chleba. A do toho by bylo špatné počasí a úroda by nebyla nic moc. Tak takhle nějak to chodí. Ta práce. A pak si taky představte, kolik by takový chleba stál... No a takhle nějak vzniká keramika. Jen s tím, že my si hlínu netěžíme, glazury nemícháme a pálíme v elektrické peci, kde zapneme čudlík a jdeme. Potud jsme proces zautomatizovali, ale dál už jde o náročnou ruční práci.
V keramice jde o dlouhý proces výroby: sušení, spousta dekorování, první výpal, spousta dekorování, glazování a druhý výpal. To není otázka dnů, ale týdnů. Jenže tím to nekončí. Ono to do toho e-shopu samo nenaskáče. Všechno to musíme vyndat z pece, změřit a zkontrolovat. Pak následuje focení, úprava fotek a vkládání do e-shopu. Někdy stačí jen přepsat číslo, někdy stačí jen vyměnit fotku a někdy prostě musíme vložit ten kus komplet. Každopádně tak jako tak, to zabere skoro celej den. Když jedeme na trhy, tak to předtím musíme zabalit, na trzích vybalit, poté zase zabalit. Odvézt a znovu vybalit. Jsou za tím hodiny a hodiny práce. Té nejmíň zábavné. Balení, uklízení a tak pořád dokola.
A jestli vás napadá otázka, proč si na to někoho nenajmeme? Tak na to je velmi jednoduchá odpověď: páč to stojí prachy... Ale podmínky pro podnikání v ruční výrobě v tomto státě, to by bylo na jeden velmi, ale velmi dlouhý příspěvek.
Chceme jen upozornit na to, že se lidé už vůbec nad vznikem jednotlivých věcí nezamýšlí. Nepoužívají selský rozum a jsou otupělí konzumem a zdánlivou jednoduchostí. 
Tady můj velmi oblíbený britský keramik: www.floriangadsby.com ... vidíte ten stav? Sold out, sold out, sold out... Krása. Zajímalo by mě, kolik lidí mu píše, že má vyprodaný e-shop. 
 
 
Proč vyskladňujete e-shop, když jedete na trhy?
Protože na trhy bereme to, co je zároveň v e-shopu. Na trhu s sebou nemáme počítač a nemůžeme být nonstop na netu, takže nemůžeme jednotlivé položky mazat. A vůbec, to se nedá uhlídat. Takže pokud nám najednou přijde objednávka v e-shopu, jenže ta objednaná věc je jen jedna a už je v taštičce některého ze zákazníků na trhu, tak je to prostě problém.  A co teď s tím? Co když to ten e-shopový člověk má jako dárek a potřebuje to hned? No? Co když se mu ta věc strašně líbí a bude zklamán, že mu píšeme, že ji bohužel nemáme a že ji nevyrobíme napodruhé úplně stejně, případně vůbec, případně to bude několik týdnů trvat? No? Copak můžeme lidem způsobovat takové zklamání? Nemůžeme! Stačí, že jim způsobujeme bolest tím, že toho máme málo v e-shopu. Takže to radši vyskladníme a po trzích to zase doplníme z toho, co zůstane a co se třeba během víkendu, kdy jsme na trzích, vypálí.
Takže tak!


Kdy se za vámi můžu stavit v obchodě?
viz sekce KONTAKTY

Kde si můžu koupit vaše produkty?
viz sekce E-SHOP
 
Kde můžu nakupovat, když nejsem z Prahy?
V e-shopu. Posíláme službou GLS kamkoliv po České republice po převodu peněz na náš účet. Respektujte prosím e-shop. Máme ho proto, abychom si nemuseli složitě vypisovat čísla účtů, adresy a telefony a nemuseli se složitě domlouvat jakýže to hrnek vlastně chcete. V e-shopu je toho jen o něco méně než v kamenném obchodě.
Největší výběr bývá většinou na trzích.
 
Pro vás, kteří jste Emu objevili nedávno a neznáte její minulost, tak vězte, že v současné době jsme přibližně ztrojnásobili produkci a víc už růst nechceme, aby se úplně nevytratilo to kouzlo. Ono to prostě nejde donekonečna. A všechno není jen o tom "byznysu" a penězích. Je to především o pohodě a radosti z práce.