Úskalí a nástrahy ruční práce, obzvláště té keramické

 

Přestože všichni ví, co je to ruční práce, ne každý je úplně schopen si představit, co to vlastně obnáší. Keramika je navíc velmi specifická, protože je neskutečně široká v množství nejrůznějších technik a v délce praxe, kterou musíte projít, než se v tom začnete alespoň trochu orientovat a než získáte dovednosti, díky kterým se může toto řemeslo stát i vaší obživou. 

Často narážíme na záludné dotazy a v tomto článku se pokusíme na ty nejčastější odpovědět.

Proč nemáme v e-shopu spousty a spousty zboží a proč jsou naše výrobky dražší než je běžný průměr?

Vše je ruční práce a taková výroba je limitovaná.
Lidé si dnes už moc věcí nevyrábí. Zapnou počítač a šup s tím do košíku. Za pár dní (kéž by to mohlo být hned) zazvoní kurýr a věc je doma. Tak si teď zkusme virtuálně zavyrábět. Něco lehce představitelného. Vyrobíme si třeba vánočku:
1. jak dlouho nám trvalo, než jsme přišli na to, že máme upéct zrovna vánočku 
2. jak dlouho jsme získávali dovednosti, které nám teď umožní vánočku upéct

3. kontrolujeme suroviny a píšeme seznam 
4. jedeme na nákup, nakupujeme, jedeme z nákupu
5. chystáme si suroviny, připravujeme nástroje

6. chystáme těsto
7. trouba peče a my uklízíme

A kolik to stojí?
Benzín, když jedeme do obchodu, suroviny, elektrika - dále musíme mít spotřebič, ve kterém to upečeme, nástroje, které používáme a v neposlední řadě to také musíme mít kde upéct (někdo platí hypotéku, někdo nájem, někdo bydlí ve svém a splaceném - těm se snažíme nezávidět.)
A teď si spočítejte vaše měsíční náklady na život, kolik vánoček jste schopni měsíčně upéct a kolik vás budou stát suroviny na takový počet vánoček. 
Kolik vaše vánočka bude muset stát? 
(A abychom vám to ještě více znepříjemnili, tak byste platili také pojištění, daně, a prodej taky není ani trochu zadarmo - stojí vás spoustu času a nájmů, ať už na trzích, v provozovně, nebo třeba v e-shopu, taky benzín, energie v provozovně, internet, brzy zjistíte, že sám na to nestačíte a je potřeba brigádník nebo dokonce zaměstnanec (za kterého zaplatíte odvody) a jánevimcoještě a peníze se kutálej ani nevíte jak a pořád a pořád... a je otázkou, jak se vám to podaří ukočírovat a jak moc se budou peníze kutálet k vám, nebo od vás, ale ruku na srdce, většina z nás chce, aby se peníze kutáleli směrem dovnitř a ne ven)


V keramice jde o dlouhý proces výroby: sušení, spousta dekorování, první výpal, spousta dekorování, glazování a druhý výpal. Všechny ty tečky děláme jednu po druhé ručně štětcem... Všechny dekory kreslíme zas a znova ručně. Proč? Protože to je živé, hravé a je tak pořád na co koukat. Pravidelnost je pro nás velká nuda. Celý proces pak není otázka dnů, ale týdnů. Jenže tím to nekončí. Všechno to musíme vyndat z pece, změřit a zkontrolovat. Pak následuje focení, úprava fotek a vkládání do e-shopu. Někdy stačí jen přepsat číslo, někdy stačí jen vyměnit fotku a někdy prostě musíme vložit ten kus komplet. Když jedeme na trhy, tak to předtím musíme zabalit, na trzích vybalit, poté zase zabalit. Odvézt a znovu vybalit a uklidit. Jsou za tím hodiny a hodiny práce. Té nejmíň zábavné. Balení, uklízení a tak pořád dokola.
Abychom tuto práci mohli vykonávat, tak musíme mít pronajatý prostor a drahé vybavení. Každý měsíc nás stojí pár desítek tisíc, které musíme zaplatit i ve chvíli, kdy třeba z nějakého závažného důvodu nemůžeme pracovat.


Proč se bráníme výrobě na zakázku?
Keramika je velmi nevyzpytatelná záležitost a dokud to nevyleze z pece, tak si nejsme jistí výsledkem. Navíc je na každém kousku neskutečné množství práce. Například efekt prosvítání, který z našich hrnků dělá něco unikátního, je opravdu velmi náročný a pracný. To se samozřejmě odráží i v ceně. Ruční výroba má navíc své limity - kolik se toho vejde do pece, jak dlouho se pec pálí, kolik jsme toho schopni vůbec vyrobit, když jsme na to dva a jeden brigádník, přičemž děláme práci i za dalších pár lidí (marketérka, fotografka, uklízeč/ka, řidič, skladník/ice, prodavač/ka...).

A tady jsou ještě další důvody:

1. Když se ta věc nepovede napoprvé, tak ji musíme opakovat. Stačí hloupá chyba a je vymalováno. Nikdo vám ten pokažený kus nezaplatí, zato my ano. Dám příklad: měli jsem na zakázku vyrobit velkou tečkovanou mísu. Když byla z půlky vytečkovaná, tak do ní kdosi příchozí a neznalý sáhnul a tečkování rozmazal. Mísu jsme museli umýt. Tečkovalo se znova. V tuto chvíli už práce na této míse vyšla na pár set. No a nakonec asi vlivem toho máčení, kdy se mísa musela za sucha umýt, při prvním výpalu praskla. Takže výsledek? Mínus osm set a to jen za práci, ještě nás to stálo materiál a výpal (a to nejen energie, ale i místo v peci, kdy tento kazový výrobek zabírá místo tomu nekazovému a snižuje tím pádem kapacitu výroby). V keramice se nedá nic předvídat. Stačí málo a je to v pr...
2. Keramika se během procesu smršťuje.  To znamená, že na úplném začátku má o dost větší objem, než po výpalu. Je náročné vyrobit přesně tak velký hrnek, jaký si přejete. 
3. Musíme si okolo toho hrozně moc psát a my musíme přemýšlet o tom, jak to co nejlépe zformulovat, protože každý má vyjadřovací schopnosti jiné a ne vždy je úplně jednoduché se domluvit. A to nemluvím o tom, jak dlouho to psaní mailů trvá.
4. Asi 20% zakázek zůstane nevyzvednuto, případně na jejich vyzvednutí čekáme pár měsíců. Každý kus vyrobený na zakázku nás stál více energie a nevyzvenutí pak tedy považujeme za naprostou neúctu k naší práci. 

Došli jsme tedy k závěru, že když budeme dělat to, co je zrovna potřeba, co chybí a co nás také baví a živí a ulehčíme si práci, budeme klidnější. Když se totiž rozbije během běžného procesu nějaká věc, tak je nám to sice líto, ale nemusíme myslet na to, že ji musíme udělat znova. Snažíme se pracovat efektivně a i díky tomu máme dnes o dost větší výběr než před dvěma lety, kdy se běžně stávalo, že v obchodě a na Fleru, kde jsme do určité doby působili, bylo na výběr z patnácti položek (ten počet opravdu nijak nepřeháníme).


Proč vyskladňujeme e-shop, když jedeme na trhy?

Protože na trhy bereme většinu zboží a nemůžeme ho nabízet na dvou místech zároveň. 


Kdy se za námi můžete stavit v obchodě?

viz sekce KONTAKTY, ale pokud jste líní tam kouknout, tak je to po-pá:11-18 (Jana Zajíce 24)

Kde si můžete koupit naše produkty?
viz sekce KONTAKTY a E-SHOP
Pokud něco není v e-shopu, tak je to možná, ale jen možná v obchodě. 
Další věc je ale ta, že se chceme vyhnout vracení zboží a u ruční práce není vždy vše úplně dokonalé a zákazníci jsou v tomto naprosto nepředvídatelní. Jedni preferují různé anomálie, jiní jsou schopni řešit sebemenší tečku navíc, která nekoreluje s jejich estetickým cítěním. Proto občas některé věci do e-shopu nedáváme. Jsou moc šišaté, mají někde nějakou více viditelnou "vadu", případně je ta věc jen jedna a nebyl čas ji vyfotit a "naskladnit."

 
Kde můžete nakupovat, když nejste z Prahy?
V e-shopu. Posíláme službou GLS kamkoliv po České republice po převodu peněz na náš účet. Respektujte prosím e-shop. Máme ho proto, abychom si nemuseli složitě vypisovat čísla účtů, adresy a telefony a nemuseli se složitě domlouvat jakýže to hrnek vlastně chcete. V e-shopu je toho jen o něco méně než v kamenném obchodě.
Největší výběr bývá většinou na trzích.

 

Pro vás, kteří jste Emu objevili nedávno a neznáte její minulost, tak vězte, že v současné době jsme přibližně ztrojnásobili produkci a víc už růst nechceme, aby se úplně nevytratilo to kouzlo. Ono to prostě nejde donekonečna. A všechno není jen o tom "byznysu" a penězích. Je to především o pohodě a radosti z práce.